دیدنی های شیراز

تنگه رغز در داراب استان فارس

تنگه رغز در داراب استان فارس

در صورتی که به طبیعت گردی و هیجان علاقه دارید تنگه رغز داراب یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. داراب در جنوب شرقی استان فارس قرار گرفته و تا شهر شیراز ۲۴۵ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به تنگه رغز باید در ۳۵ کیلومتری جاده ی داراب فسا به سمت روستای حسن آباد بروید تا به دره ی خاص و شگفت انگیز تنگه رغز که به عروس دره های ایران معروف است، برسید.

رغز به معنی لغزنده و بکر است که البته این اسم بی دلیل هم نیست. زیرا این تنگه هم جای بکری محسوب می شود و هم به علت وجود آبشارهای مختلف لغزنده است. رغز دارای حوضچه ها و آبشارهای مختلفی هست که عمیقترین حوضچه اش ۲۰ متر است. قبل از سفر به این منطقه ی زیبا باید تجهیزات لازم رو به همراه داشته باشید. همچنین داشتن آمادگی جسمانی و مهارت های کوهنوردی اولیه برای پیمایش تنگ رغز مورد نیاز است.

تنگه رغز

در صورتی که به مقالات مرتبط با استان فارس علاقه دارید میتونید از مقاله دروازه قرآن شیراز نیز دیدن کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تنگه رغز اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

 

تنگ رغز داراب (2)

معرفی تنگه رغز

عروس تنگه‌ها و دره‌های ایران، تنگه رغز جایی است که در آن آب و سنگ با برخوردی چند هزار ساله سبب ایجاد مناظری طبیعی و زیبا شده اند. هر کدام از آبشارها و آبگیرهای تنگه رغز با دیگر متفاوت است و زیبایی های مخصوص به خود را دارد. دیواره‌های بزرگ و بلند رغز گاهی از هم فاصله می گیرند و گاهی چنان به هم نزدیک می‌شوند که حس یک غار را در بیننده تداعی می کنند. در تنگه رغز دقیقه‌های به یادماندنی و جذابی را به دلیل صدای دلنشین آبشار، فرود و صعودهای هیجان انگیز، شنا در حوضچه های آب زلال و دیدن ماهی ها سپری خواهید کرد.

چشمه ای در دل جنگل سبب ایجاد جریان آب در تنگه رغز شده است. این آب تا دره جنوبی به طول ۵ کیلومتر در جریان است و سپس به زمین باز می گردد. این آب در طی مسیر سبب ایجاد آبشارها و ۶۰ حوضچه طبیعی زیبا و آبگیرهای کوچک و بزرگ شده است.

حوضچه های این تنگه بین ۶ تا ۲۰ متر عمق دارند و برخی از آنها طولی برابر ۱۰۰ متر دارند. بلندی دیواره های این تنگه به گونه ای است که تنها گوشه ای از آسمان را خواهید دید.

دره رغز در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه تا دره جنوبی حدود ۴ کیلومتر است و در آن ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی وجود دارد. البته تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه کوهنوردان و مردم هستند.

تنگه رغز

دلیل نام گذاری تنگه رغز

همان طور که پیش تر گفتیم، رغز به معنی راه بکر و لغزنده است. البته این نام در بین کوهنوردان و دوستداران طبیعت استفاده می شود و مردم محلی به آن تنگ رودخیر می‌گویند.

تنگه رغز کجاست؟

تنگه رغز از جاذبه های گردشگری استان فارس است و در بخش فسارود در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر داراب قرار گرفته است. تنگه رغز یا دره رغز در نزدیکی روستای رغز واقع بوده و یکی از بکرترین مناطق طبیعت گردی ایران است.

تنگه رغز داراب در منطقه ای به نام حسن آباد قرار دارد. این منطقه در جنوب شرقی استان فارس بوده و از شمال با شهرستان های نی ریز و استهبان، از غرب با فسا، از جنوب با لار و زرین دشت و از شرق با هرمزگان همسایه است. داراب و استان فارس دارای دیدنی های منحصر به فرد و شگفت انگیزی است که برخی از آنها ناشناخته هستند. اگر هدفتان از سفر به شیراز بعد از بازدید از جاذبه های تاریخی، بازدید از جاذبه های دیدنی است. پیشنهاد می کنیم حتما سری به تنگه رغز از شگفت انگیزترین و زیباترین تنگه های ایران بزنید.

تنگه رغز

مسیر دسترسی به تنگ رغز

جهت بازدید از این تنگه زیبا و تماشایی لازم است ابتدا به شهر داراب در استان فارس بروید. سپس باید حدود ۳۵ کیلومتر در جاده داراب و شیراز به سمت گردنه دارکویه بروید. از این به بعد مسیر خاکی است و باید باوسایل نقلیه موجود مسیر خاکی را طی کنید. این مسیر کوه درختی بوده و پیموندن آن حدود دو ساعت طول می کشد. پس از آن ادامه مسیر را باید پیاده طی کنید. از سمت راست جاده که پیاده روی کنید به چشمه بیدک می رسید. این مسیر پاکوب بدون شیب است و پس از آن شیب تندتر می شود. در نهایت بعد از رد شدن از سنگ‌های بزرگ به مسیری بدون شیب می رسید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای استان فارس

موقعیت جغرافیایی: E۵۴۱۸۰۵ N۲۸۴۹۴۵

فاصله تنگه رغز تا شیراز: بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر؛ حدود سه ساعت

 پیمایش تنگه رغز

تنگه رغز

حهت پیمودن تنگه رغز می توانید از دو مسیر خودتان را به ابتدای دره برسانید. مسیر اول حدود ۴ ساعت کوهنوردی دارد و مسیر دوم دو ساعت پیمایش با خودرو و دو ساعت کوهنوردی است. از ابتدای دره تا آخرین آبشار نیز حدود سه کیلومتر مسیر راهپیمانی از میان تنگه و آب های زلال است. البته مسیر به شکلی است که لازم به استفاده از برخی وسایل و ملزومات صخره نوردی دارد.

مسیر صعود و پیمایش این تنگه دارای آبگیرها و آبشارهای بیشماری است و به همین دلیل صعود و فرود در این تنگه و حرکت در زیر آبشارها سبب جذابیت و زیبایی بیشتر مسیر می گردد. زلالی آب حوضچه ها در حدی است که فرد می تواند عمق آنها را به خوبی ببیند. همان طور که پیش تر گفتیم امکان عبور از حد فاصل منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز تنها با استفاده از وسایل و لوازم فنی امکان پذیر است. البته بدون امکانات فنی و لوازم صخره نوردی می توانید از چندین حوضچه و آبشار دیدن کنید اما این مسیر بعد از رسیدن به آبشار ۲۳ متری مسیر کوهپیمایی بدون تجهیزات به اتمام می رسد.

لازم به ذکر است همه آبشارهای تنگه رغز یا تنگه رودخیز نیازی به کارگاه زدن ندارند. با توجه به شفاف بودن آب، حوضچه زیر آبشار به خوبی دیده می‌شود و عمق آن مشخص است. بنابراین می‌توان از آبشارها روی حوضچه های عمیق پرید. بدین صورت هم وقت کمتری صرف می شود و هم هیجان بیشتری دارد. دقت داشته باشید سفر به تنگه رغز بدون داشتن امکانات کاری بسیار سخت و خطرناک است. همچنین لازم است برای سفر به آن از یک راهنمای مجرب و باتجربه کمک بگیرید. بهترین زمان برای پیمایش این دره نیز اردیبهشت تا مهر ماه است. آبشار آذرخش در این تنگه با ارتفاع ۶۵ متر، بلندترین آبشار و آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر آخرین آبشار آن است.

تنگه رغز

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

بهترین موقع برای بازدید و پیمایش این تنگه و دره زیبا، بهار و تابستان است. از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه که هوا هنوز گرم است می توانید هیجان دره نوردی را تجربه کنید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید. در این زمان نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد تنگه سبب ایجاد خنکی لذت بخشی در ماه های گرم سال می شوند.

تجهیزات لازم برای بازدید از تنگه زغر

  • در سفر به دره رغز لازم است تجهیزات ایمنی مانند جلیقه نجات، کلاه ایمنی، طناب، هشتی، کارابین یکی از ابزارهای کوهنوردی و صندلی صعود یا هارس را به همراه داشته باشید.
  • با توجه به سفر در ماه های گرم سال، تنها داشتن یک بیواک که نوعی کیسه خواب است برای گذراندن شب کافیست است. این وسیله جای زیادی در کوله نمیگیرد و به دلیل کوچک بودن به راحتی می توان آن را ضد آب کرد. اما همراه بردن کیسه خواب سبب جا گرفتن در کوله می شود و اگر به درستی آن را ضد آب نکنید، خیس می شود و به علت سنگین شدن حمل کوله پشتی را سخت می کند.
  • داشتن یک ملافه برای استفاده داخل بیواک و کیسه خواب جهت احتیاط توصیه می شود. به این دلیل که در هوای سرد و هنگام شب بتوان از آن استفاده نمود. این مدل ملافه ها به علت کوچک بودن اصلا جاگیر نیستند.
  • بهترین آب برای آشامیدن، آبی است که از سرچشمه اصلی از زمین می تراود اما در کل مسیر آب آشامیدنی است.
  • آب تنگه رغز بسیار سرد است بنابراین باید حتما وت سوت یا لباس غواصی داشته باشید.
  • جهت فرود آمدن از آبشار لازم است کفش مناسب برای آن را داشته باشید. صندل های جلو بسته و پشت بسته برای اینکار مناسب هستند زیرا ممکن است سنگ‌های درون حوضچه ها و صخره‌ها به پاهایتان صدمه بزند.
  • چراغ پیشانی یا هد لایت برای عبور از تنگه رغز نیاز نیست و در همه مسیر نور کافی وجود دارد. البته اگر قصد اتراق در شب را دارید به چراغ قوه نیاز پیدا خواهید کرد.
  • بهتر است آب بندی و ضد آب کردن وسایل کوله پشتی را به بهترین روش انجام دهید. یعنی وسیله را درون یک زیپ کیپ بگذارید و سپس آن را درون یک نایلون فریزر بگذارید و سر آن را گره بزنید. دو یا سه نایلون دیگر نیز بردارید و همین کار را تکرار کنید. هوای نایلون ها را خالی کنید و در نهایت همه وسیله ها را درون کیسه بزرگ پلاستیکی بگذارید و گره بزنید.
  • اگر قصد دارید شب را در سرچشمه اقامت داشته باشید، برای پیشگیری از نیش پشه ها، حتما با خودتان قلم دافع حشرات ببرید.
  • اگر قصد اقامت در محل را دارید دقت داشته باشید که نقاط کمی وجود دارند که فضای کافی برای اقامت داشته باشند.
  • خوارکی ها و خوردنی ها را که در طی مسیر به آن نیاز دارید، داخل یک کیسه جداگانه بگذارید و روی کوله پشتی آن را بگذارید.
  • بهتر است به ازای هر پنج نفر یک فلاسک چای یا نسکافه گرم بردارید تا در مواقع لازم به وسیله نوشیدن آن بتوانید کمی خودتان را گرم کنید.
  • برای پیمایش دره رغز بهترین کوله پشتی، کوله پشتی های مخصوص دره نوردی و غار نوردی است. این نوع کوله پشتی ها آب را جذب نمی کنند و آب از آنها به راحتی خارج می شود.
  • بهتر است یکی از اعضای تیم وسایل خود را در کوله پشتی دیگر اعضای تیم بگذارد و به جای آن، طناب ها و ابزارهای مورد نیاز را حمل کند و به دیگر اعضا برساند.
  • بهتر است یک کیسه زباله به همراه داشته باشید و زباله های خود و تیم را به بیرون از دره ببرید تا محیط بکر و زیبای تنگه رغز حفظ شود.
این مطلب را هم بخوانید
باغ پرندگان کیش ؛ بازدید از گونه هایی که تنها در مستندها می بینید!

نکات ایمنی برای بازدید از تنگه رغز

برخی از افراد هر ساله به دلیل عدم آشنایی با محیط تنگه رغز در آن دچار مشکلاتی می شوند. سفر به تنگه رغز کاملا بی خطر نیست اما برای در امان ماندن از خطرات در این تنگه لازم است به نکات زیر توجه کنید.

  • برای سفر به تنگه رغز در داراب حتما این کار را با استفاده از تورهای حرفه‌ای، با تجربه و به وسیله راهنمایان بومی انجام دهید و به هیچ وجه تنها و بدون تیم حرفه‌ای به آن سفر نکنید.
  • اگر شنا بلد نیستید، از ارتفاع می ترسید و با اصول صخره نوردی آشنایی ندارید، سفر به تنگه رغز اصلا برنامه جالبی برای شما نیست و بهتر است این سفر را انجام ندهید.
  • حتما به اخبار هواشناسی دقت داشته باشید و در صورت وجود باران به تنگه سفر نکنید.
  • تعداد افراد در سفر به تنگه رغز باید متناسب باشد. وجود افراد کمتر سبب بالا رفتن سرعت برنامه و ایمنی در سفر می شود.
  • داشتن آمادگی جسمانی و جسارت برای سفر به تنگه الزامی است. همچنین افراد باید به فرود و دست به سنگ مقدماتی آشنا باشند.
  • اگر شنا بلد باشید از آبشار نوردی لذت بیشتری کسب می کنید.
  • ماهی های حوضچه بی خطر هستند از آنها نترسید.
  • در طی حرکت به آشیانه کبوترها توجه کنید زیرا در طی مسیر آشیانه دارند و باید مراقب باشید لانه آنها را خراب نکنید و یا به جوجه هایشان آسیب نزنید.

تنگه رغز

جاهای دیدنی تنگه رغز

تنگه رغز دارای آبشارهای متعدد، حوضچه های پر آب و چشمه است. در  آخرین آبشار نیز یادبودی از کاشفان اولیه این تنگه و چند کوهنورد نصب شده است. آبشارهای مهم مسیر که گروه کوهنوردی آذرخش داراب نام گذاری کرده‌اند، به‌ترتیب فرود عبارت‌اند از:

آبشار نگین: ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر

آبشار بوم رنگ: به ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر

آبشار مسعود: به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر

آبشار گلاب: ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۷ متر و طول حوضچه ۱۲ متر

آبشار فتح: به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱/۵ متر و طول حوضچه ۶ متر

آبشار حکمت: به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر

آبشار کبوتر: به ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه ۶ متر

آبشار جام: به ارتفاع ۹ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۳۶ متر

آبشار دماغه (فراز): به ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب ۲ متر و طول حوضچه ۴ متر

آبشار آذرخش: به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر

آبشار یادگار: به ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر

آبشار وداع: به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر

اقامت در داراب

اگر می خواهید به داراب سفر کنید قبل از سفر حتما به فکر اقامت باشید می توانید اجاره سوئیت در داراب را در سایت سپنجا جست و جو کنید تا تمامی اقامتگاه ها همراه با عکس به شما نمایش داده شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا