بدون دسته بندی

عطار نیشابوری

عطار نیشابوری یکی از نام‌آورترین مردان تاریخ ادبیات ایران است که کلام ساده و بی‌آرایش او در اشعارش به زیبایی در دل نقش می‌بندد. در ادامه با معرفی اجمالی عطار نیشابوری، زندگی نامه، آرامگاه و  همچنین آثار عطار می‌پردازیم.

عطار نیشابوری نام آورترین مرد تاریخ ادبیات

۲۵ فروردین ماه در تقویم ایران،روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام گذاری شده است.

شیخ عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران پر آوازه ایرانی است که در سال ۵۴۰ هجری قمری در نیشابور متولد شد.

او در ابتدا به داروسازی و داروشناسی که از پدرش آموخته بود مشغول بود و به عطاری و درمان بیماران می پرداخت و بعد ها به شعر و عرفان روی آورد.

آثار او در دو دسته منظوم و منثور جای می گیرد.

از آثار او می توان به اسرار نامه ،الهی نامه ،تذکره الاولیا ،خسرونامه ،مختارنامه ، دیوان اشعار ،منطق الطیر و … اشاره کرد.

آثار او به دلیل گیرایی ،بی تکلف بودن و روان بودن جز برترین آثار ادبیات فارسی به شمار می روند و استفاده از مثل ها و بیان داستان و حکایات، از دیگر جاذبه های آثار او است.

کمتر کسی است که نام منطق الطیر عطار،که یکی از شاهکار های ادبیات فارسی است را نشنیده باشد.

عطار در این منظومه با به کار بردن نیروی تخیل خود و استفاده از راز و رمز های عرفانی به زیباترین شکل ممکن مقصود خود را بیان می کند.

مطالعه کنید: جاذبه های گردشگری نیشابور را بشناسید!

این مطلب را هم بخوانید
دهکده آبی پارس کجاست؟

عطار نیشابوری

منطق الطیر

مقامات الطیور که با نام منطق الطیر شناخته می شود ،داستان گروهی از مرغان است که برای جست و جو و یافتن سیمرغ که به نوعی پادشاه آن ها محسوب می شود ،راهی سفری دور و دراز می شوند.

در نهایت ماجرا فقط سی مرغ باقی می مانند ، آنگاه متوجه می شوند که سیمرغ اصلی در وجود خود آن ها نهفته است و اینگونه راز خلقت را در می یابند و از خود شناسی به خدا شناسی  می رسند.

طولانی ترین داستان این کتاب ،حکایت شیخ صنعان است که حدود ۴۸۰ بیت دارد و سرگذشت عشق و دلدادگی پیرمردی زاهد به نام صنعان به دختری ترسا را بیان میکند.

عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود ،شعری در وصف هیچ امیر و یا پادشاهی نسروده است .

همچنین او قسمتی از عمر خود را در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر را به مسافرت پرداخت و در این سفر بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد.

عطار در سال ۶۱۸ هجری قمری در هنگام قتل عام مردم نیشابور به دست سربازان مغول جان باخت و علاوه بر این تمام آثار او سوزانده شد.

آثاری که امروزه از او در دسترس است ،تنها آثاری است که قبل از حمله مغول به سایر شهرها برده شد.

هر ساله ،۲۵ فروردین در آرامگاه او که در محله شادیاخ در جنوب شرق نیشابور واقع است ، برنامه های عطار شناسی برگزار می شود.

هفت شهر عشق را عطار گشت                 ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با 12 تا از بهترین هتل های نروژ 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا عطار نیشابوری را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم از این مقبره این شاعر پر آوازه دیدن کرده‌اید، نظرات خود را در کامنت همین پست با ما درمیان بگذارید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

راستی! سپنجا حتی تو شهر نیشابور هم اقامتگاه داره! اگر قصد سفر به شهر و دیار عطار رو دارین ، اگر قصد سفر به نیشابور دارید برای سفری راحت تر اقامتگاه های ما در نیشابور رو فراموش نکنین. تنها کافی است اجاره سوئیت در نیشابور  را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه ها به همراه عکس برای شما نشان داده شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا