اقامتگاه بوم گردی

بوم گردی یا اکوتوریسم

بوم گردی یا اکوتوریسم

بوم گردی یا اکوتوریسم

بوم گردی یا اکوتوریسم در لفت  به معنی زیست و زیستگاه است. کلمهECO یا اکوتوریسم شاید بارها به گوشتان خورده است. اکو از زبان یونانی گرفته شده است و توریسم هم معنای گردشگری می دهد. در زبان فارسی کلمه « بوم » به معنای « اکو » می باشد و به اکوتوریسم، بوم گردی هم می گویند. بوم گرد به گردشگری که بیش از هر چیز به طبیعت و حفظ آن توجه می کند می گویند.

بیشتر بخوانید : اقامت در اقامتگاه بومگردی در  بیاره سی سخت

اکوتوریسم

بوم گردی

بوم گردی به معنی بازدید از یک زیست بوم ،بدون رساندن هیچ خدشه ای به ویژگی های محیطی ،فرهنگی ،اجتماعی و… آن منطقه است. بوم گردی یعنی کسی خودش را مسئول الگوی زیستی و فرهنگی آن منطقه می داند و در این راستا تلاش می کند.

بیشتر بخوانید : قصه ی اقامتگاه بربو آرامش

بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی برای پذیرایی بوم گردان و مسافرانی که دوست دار حفظ ویژگی آن هستند و سفر می کنند. اقامتگاه های بوم گردی معمولا توسط افراد بومی همان منطقه اداره می شود و همه چیز را فراهم می کنند تا ویژگی های مکانی منطقه را کامل برای بوم گرد تداعی کنند.

اقامتگاه های بوم گردی به اقتصاد ،جامعه محلی کمک و رونق می بخشد. تفاوت اقامتگاه های بوم گردی با هتل ها و مهمانسراها این است که صرفا جهت اقامت نیستند و خود اقامتگاه جزئی از جاذبه های گردشگری به حساب می آیند.

این مطلب را هم بخوانید
اقامتگاه بوم گردی طارونه

از مزیت های رفتن به اقامتگاه های بوم گردی می توان به مقرون به صرفه تر بودن آن ها به نسبت هتل ها و مسافرخانه ها اشاره کرد. میزبان در اقامتگاه های بوم گردی بهترین کسی است که می تواند فرهنگ آن زیست بوم را به شما انتقال دهد.

بیشتر بخوانید : اقامت در اتاق بومگردی در کجور

بوم گردی

 

طراحی بومی اقامتگاه ها

طراحی بومی اقامتگاه های بوم گردی با توجه به اقلیم هر منطقه فرق دارد.

برای مثال روستاهای شمال کشور با خانه های چوبی و روستاهای مناطق کویری یا خانه های خشتی از هم متمایز می شوند.

اقامتگاه های بوم گردی هر منطقه نمایانگر فرهنگ هر منطقه می باشد.

بیشتر این اقامتگاه ها بناهای قدیمی و خانه های سنتی هستند و مرمت و بازسازی شده اند.

بدین تربیت هم اصول معماری منطقه و بناهای قدیمی آن حفظ می شود.

چادر عشایری هم می تواند یک اقامتگاه بوم گردی باشد در صورتی که اصولی ساخته شده باشد.

اقامت در اقامتگاه بومگردی در رشت 

میزبان اقامتگاه بوم گردی

میزبان اقامتگاه بوم گردی می تواند فرهنگ آن منطقه را به مسافر ارائه کند. میزبان اقامتگاه ها سعی می کنند که لباس محلی خود را بپوشند تا اصالت و فرهنگ خود را با مسافر آشنا کنند.

بوم گردی

خوراکی و نوشیدنی های بوم گردی

خوراکی و نوشیدنی هایی که در اقامتگاه های بوم گردی سرو می شوند یکی از جذابیت های اقامتگاه بوم گردی است.در اقامتگاه های بوم گردی غذاهای محلی همان منطقه سرو می شود و خبری از منوهای تکراری که در اکثر رستوران ها موجود است نیست.معمولا در اقامتگاه های بوم گردی آشپزها و خانم های محلی نان محلی می پزند و بوم گرد این فرصت را دارد که مانند مردم بومی چند روز زندگی آنها را تجربه کند.

این مطلب را هم بخوانید
باداب سورت

طراحی اقامتگاه های بوم گردی

طراحی اقامتگاه های بوم گردی باید به سبکی باشد که وقتی وارد آن اقامتگاه می شوید ،شما را به سمت خود جذب کند و حس کنید که به یک خانه محلی قدم گذاشته اید.طراحی بیشتر اقامتگاه های بوم گردی یا در مکان های سنتی و قدیمی یا به سبک قدیمی همان منطقه ساخته شده است.طراحی اقامتگاه های بوم گردی با توجه به سبکی که نسبت به موقعیتشان دارند از یکدیگر متمایز می شوند.

اقامتگاه بومگردی آرتین

اکوتوریسم

راهنمایان محلی

تا حالا شده موقع رسیدن به مقصد ،موفق نشید جاذبه های اون منطقه رو پیدا کنید؟

ویژگی خوبی که اقامتگاه های بوم گردی دارند که دارای راهنمایان و لیدرهای محلی می باشند و تمامی مسافران را می توانند با جاذبه های هر منطقه آشنا کنند.

سایت سپنجا در سراسر ایران اقامتگاه های بوم گردی زیادی دارد .

شما از طریق سایت یا اپلیکیشن سپنجا می توانید اقامتگاه مورد نظر خود را با توجه به شهر مقصد انتخاب و رزرو کنید.

بوم گردی چیست ویکی پدیا

طبیعت‌گردی یا بوم‌گردشگری یا اکوتوریسم گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکون و دست‌نخوردهٔ جهان سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان و پرندگان و ماهی‌ها و دیگر جانوران می‌پردازند.البته در بوم گردشگری صرفاً دیدار مطرح نیست بلکه آموزش محیط زیست و نفع‌رسانی به جوامع محلی و غیره ضروری و واجب است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا