توریست درمانی

سفر درمانی و معجزه هایش در افزایش سلامت جسم و روح!

سفر کلمه ای است که همواره به آدمی نشاط می ­بخشد و برای بسیاری از ما یادآور خاطرات شیرین و خوش است، برای برخی از ما حتی انتظار سفر نیز شادی آور است. البته لازم به ذکر است که در برخی مقصد ها امکانات بیشتری فراهم شده است که می توانند انتخاب بهتری برای مقصد گردشگری با هدف سفر درمانی باشند. با سپنجا همراه باشید، تا سفر درمانی را به طور کامل بشناسیم.

سفر و سفر درمانی

سفر زندگی ما را از یکنواختی خارج می کند و استرس و تنش های روزمره را می زداید.با تمام این تفاسیر زیبا، می توان سفر را از جنبه های دیگر هم مورد بررسی قرار داد و دسته بندی متفاوتی در رابطه با سفر در نظر گرفت مانند سفرکاری، سفر زیارتی، سفر درمانی و …

معمولا وقتی حرف از نعمت های خداوند می شود، بیشتر مردم بر سلامت به عنوان بزرگترین موهبت خداوند نسبت به انسان ها اتفاق نظر دارند. سلامت تنها به جنبه جسمی محدود نمی شود و سلامت روح نیز یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در زندگی انسان است. خداوند برای هر چیزی جوابی نیز قرار داده است.

یکی از بهترین و مهم ترین روش هایی که توسط آن می توانید سلامت روح و جسم خودتان را تضمین کنید، سفر کردن است. همانطور که در پاراگراف قبل ذکر کردیم، از این اثر بخشی با نام سفر درمانی یاد می شود.

سفر تنها کسب تجربه های بیشتر نیست، گاهی تاثیر بسیار زیادی بر روح و جسم انسان می گذارد که با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نمی باشد. ممکن است برای سوال باشد برای استفاده از سفر درمانی به کجا سفر کنیم؟ فرقی نمی کند مقصدتان کجا باشد؛ ما می گوییم سفر به هرجا! تنها کافی است اقدام به سفر کردن بکنید و تاثیرات مستقیم آن را خودتان با روح و تنتان لمس کنید.

سفر درمانی چگونه بر سلامت تاثیر می گذارد؟

پیش از آنکه برای کسب سلامتی بیشتر بخواهید اقدام به سفر کردن بکنید، بهتر است بدانید سفر کردن چگونه بر روی کسب سلامتی اثر می گذارد.

هر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، با اطمینان بیشتری به سفر می پردازید؛ بنابراین ادامه مقاله را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

سفر درمانی و تاثیرات روس لامتی

کاهش خطر سکته قلبی

شاید برایتان جالب باشد اگر نتایج تحقیقی در همین زمینه را بدانید. طبق تحقیقات اخیر، گزارش شده است مردانی که با خطر حمله قلبی رو به رو هستند، با استفاده از سفر کردن می توانند این خطر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

با توجه به استرس ها و فشار های دنیای امروز، می تواند بسیار مفید برای اغلب افراد باشد.

افزایش آرامش

یکی از مهم ترین مسائلی که انسان های امروزی به نحوی با آن درگیر هستند، اضطراب و استرس است. توصیه ما به افرادی که دارای سغل های تنش زا و استرسی هستند، سفر کردن است؛ در واقع بگوییم قرار دادن برنامه سفر در هر بازه زمانی جزو الزامات زندگی این افراد به شمار می آید. سفر کردن، استرس و نگرانی هارا تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

ممکن است تجربه کاهش آن ها را خودتان داشته باشید. همچنین همان طور که استرس سبب ایجاد بسیاری از بیماری ها است، عدم وجود آن نیز می تواند سبب سلامتی افراد شود. از این رو با سفر کردن کاهش اضطراب و افزایش آرامش را به دست آورید و سلامتی را به خودتان هدیه دهید.

افزایش آرامش یکی از مزایای سفر درمانی

افزایش جذابیت

اگر جزو افرادی هستید، که برنامه منظمی برای سفر کردن دارید خبر خوش برایتان داریم. طبق گفته محققان سفر کردن باعث افزایش جذابیت در افراد می شود.

این موضوع بیشتر برای خانم ها و تاثیر در زیبایی ظاهری شان صادق است؛ بنابراین اگر می خواهید جذاب تر از گدشته باشید، سفر کنید.

افزایش شادی

در این گفته که سفر مردن باعث افزایش شادی، می شود هیچ شکی نیست. محال است تجربه سفری داشته باشید که شما را خوشحال نکرده باشد.

این گفته نیازمند تحقیقات و صحبت دانشمندان نیست؛ بلکه تجربه ای از همه ی افراد است. شادی ای که برایتان ایجاد می شود خود به تنهایی سبب افزایش سلامتی در افراد می شود.

افزایش شادی در سفر درمانی

استفاده از منابع طبیعی

یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد مقصد هایی خاص را برای سفر درمانی انتخاب می کنند، استفاده از منابع طبیعی موجود در آن مقصد است. اگر بخواهیم نگاهی به معنای کلمه سفر درمانی بپردازیم، به معنای سفر کردن به منظور استفاده از راه های درمانی موجود در طبیعت است.

این مطلب را هم بخوانید
توریست درمانی در ایران

منابع موجود در طبیعت می توانند، آبگرم ها، نمک درمانی، آب های معدنی، جشمه ها و … باشند. تاثیر این منابع طبیعی فوق العادست. اگر از افرادی که از آنها استفاده کردند بپرسید، حتما این گفته ما را تایید خواهند کرد. از این منابع طبیعی و موهبت های خداوند برای درمان بیماری هایی مانند درد های عضلانی، کمر درد، بیماری های دیگر جسمی و روحی استفاده می شود.

یکی از منابع، چشمه های آب معدنی هستند! برای شناخت چشمه های آبگرم درمانی کشورمان مقاله زیر را از دست ندهید:

استفاده از منابع طبیعی و طبیعت در سفر درمانی

رهایی از روزمرگی

یکی از مهم ترین علت هایی که سبب می شود افراد دچار خستگی و کسلی شوند، غرق شدن در روزمرگی و یکنواختی زندگی است.

سفر یکی از بهترین راه حل هایی است که می توانید توسط آن از روزمرگی فاصله بگیرید. سفر کردن انرزی زیادی را برای شما فراهم می کند و برای چند روز می توانید از دغدغه ها و روزمرگی رها شوید.

همین انرژی بخشیدن نوعی درمان است چرا که سبب می شود احساس شادی و نشاط بیشتری کنید و از بیماری ها و رنجش های جسمی و روحی فاصله بگیرید.

افزایش خلاقیت

سفر کردن تاثیر مستقیمی بر روی افزایش خلاقیت شما دارد. در هر سفری تجربیاتی متفاوت و جدید بدست می آورید که به خلاق شدن هر چه بیشتر شما کمک می کند.

افزایش هوش

آیا تا به حال به گوشتان خورده است که بودن در طبیعت و نگاه کردن به آن سبب افزایش هوش می شود؟ وقتی شما در طبیعت و فضای جدید قرار می گیرید، حواستان به نحوی خارق العاده تقویت می شود؛ که این افزایش کارایی حواس به افزایش هوش منجر می شود.

افزایش فعالیت جسمی

سفر کردن علاوه بر آنکه تجربه ای جدید و متفاوت است که می توانید از آن لذت ببرید، نا خود آگاه در سفر با فعالیت جسمی بیشتری رو به رو می شوید.

برای تجربه کردن مکان ها و جاذبه های مختلق مقصدتان گاهی باید پیاده روی بیشتر بکنید، گاهی لازم است از کوهی بالا بروید، گاهی لازم است تحرک بیشتر انجام دهید که همه این ها به طور طبیعی در سفر برای شما فراهم می شود.

همین افزایش فعالیت جسمانی موجب رقم خوردن سلامتی بیشتری برای شما می شود.

تاثیر سفر بر روح و جسم

افزایش فعالیت جسمانی از فواید سفر درمانی

افزایش تغییر پذیری

یکی از مهم ترین مزیت هایی که سفر برای شما فراهم می کند، افزایش فدرت تغییر پذیری تان است.

در سفر با افراد، شرایط و مسائل گوناگونی رو به رو می شوید که ممکن است همه آنها مطابق میلتان نباشد؛ از این رو با مواجه شدن با کمی و کاستی ها قدرت خود را در مقابل تغییر پذیری افزایش می دهید و رشد شخصیتی بسیار مناسبی را تجربه می کنید.

سفر کردن این فرصت را به شما می دهد تا برای چند روز هم که شده، متفاوت بودن را امتحان کنید و قوی تر در راستای تغییرات مثبت شخصیتی قدم بردارید. از بزرگان این گفته که مکانت را عوض کن تا خودت عوض شوی، زیاد شنیده ایم.

افزایش شجاعت

از دیگر مزیت هایی که سفر کردن برای شما فراهم می کندف افزایش قدرت شجاعتتان است.

هیچ سفری خالی از ریسک نیست؛ در واقع هر چقدر هم فردی اهل برنامه ریزی و منظم باشید، باز هم با شرایطی از پیش تعیین نشده رو به رو می شوید. این شرایط می تواند تاخیرها، بد شانسی ها،  ترس ها و … باشد.

تجربه سفر کردن همراه با مواجه شدم با این ریسک ها، قدرت شما را در زندگی افزایش می دهد و در نهایت برخورد بهتری با مسائل دارید و دچار استرس و نگرانی های بیهوده نمی شوید. بنابراین سلامتی بیشتری را برای خودتان رقم می زنید.

اجاره سوئیت مبله در مشهد

سفر درمانی و تاثیر آن در افزایش شجاعت

افزایش اعتماد

با وجود اخبار های منفی و نگرش های منفی درباره بخش های مختلف کشور و یا مردم کشور های دیگر، سفر به مکان های مختلف سبب می شود از نزدیک خودتان آن ها را لمس کنید و دیدگاه های منفی را کنار بگذارید و دیگر اثر مخرب اخبار منفی را قبول نکنید.

خالی کردن ذهن از افکار منفی تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت روحی انسان دارد.

سفر درمانی

با توجه به اینکه امکانات و کادر پزشکی در مناطق مختلف ایران متفاوت است بسیاری از مردم ناگزیر به سفر درمانی هستند؛ به این افراد اصطلاحا گردشگران پزشکی گفته می­شود.

در این سفرها گردشگران پزشکی جهت کسب نتیجه مطلوب بایستی مواردی همچون مدارک پزشکی، تخمین طول مدت درمان، محل اسکان ، بررسی پزشکان برتر و رزرو نوبت پزشک را مد نظر داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید
چشمه های آب معدنی ؛معجزه ای برای درمان بیماری ها + آبگرم های ایران
سفر
سفر

قطب های پزشکی کشور

شهرهایی که دارای امتیاز کافی در زمینه­ ی درمانی، آموزشی و پژوهشی هستند میزبان مناسبی برای گردشگران پزشکی محسوب می­شوند که به این شهرها قطب پزشکی گفته می­شود.

از نظر استانداردهای جهانی، دارا بودن گواهینامه JCI یکی از مهم­ترین مولفه های انتخاب مقصدهای درمانی توسط بیمار است.

اینکه مراکز درمانی ما تا چه حد موفق به دریافت این گواهینامه ها شده اند در حال بررسی است.مجموعه های پزشکی بسیاری وجود دارند که در حال ارتقا سطح استانداردها هستند و همچنین چندین پروژه ی حرفه ای در کشور در حال ساخت است.

اقامتگاه های یزد

بیمارستان
بیمارستان

به منظور جلوگیری از تجمع امکانات و توزیع عادلانه منابع و فرصت­های برابر، قطب های پزشکی کشور در ۱۰ منطقه کلان دسته بندی شده اند:

  • منطقه یک: دانشگاه­های علوم پزشکی، گیلان ، مازندران، بابل، گلستان ، سمنان و شاهرود
  • منطقه دو: دانشگاه­های علوم پزشکی تبریز، ارومیه، اردبیل، و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در منطقه
  • منطقه سه: دانشگاه­های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام
  • منطقه چهار: دانشگاه­های علوم پزشکی اهواز، لرستان، دزفول، و دانشکده­های علوم پزشکی مستقر در منطقه
  • منطقه پنج: دانشگاه­های علوم پزشکی شیراز، جهرم، فسا، بندرعباس، بوشهر، یاسوج و دانشکده­های علوم پزشکی مستقر در منطقه
  • منطقه شش: دانشگاه­های علوم پزشکی زنجان، اراک، قزوین، قم، البرز و دانشکده­های علوم پزشکی مستقر در منطقه
  • منطقه هفت: دانشگاه­های علوم پزشکی اصفهان، یزد، کاشان و شهرکرد
  • منطقه هشت: دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، زاهدان، رفسنجان، جیرفت، زابل، بم و دانشکده ­های علوم پزشکی مستقر در منطقه
  • منطقه نه: دانشگاه­های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، و دانشکده های علوم پزشکی منطقه
  • منطقه ده: دانشگاه­های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، بقیه الله ، شاهد، ارتش، بهزیستی و توانبخشی

er

 

از مهم ترین شهرهای مجموعه بالا می توان به تهران، شیراز، مشهد، یزد، تبریز، زاهدان و اهواز اشاره نمود که شهرهای قطب پزشکی نامیده می شوند.

در ادامه به معرفی چندین قطب پزشکی می­پردازیم:

قطب علوم پزشکی تهران

تهران نه تنها پایتخت ایران است بلکه مهم­ترین قطب پزشکی ایران نیز محسوب می­شود.این شهر با دارا بودن ۱۵ قطب پزشکی در ایران در صدر قرار دارد.تهران سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

متاسفانه اکثر بیمارستان های تهران فرسوده هستند و بایستی مورد مرمت و نوسازی قرار گیرند.

آثار زلزله­ های اخیر گواهی بر فرسودگی این مراکز است.

تهران شروع به احداث بیمارستان­های جدیدی نموده که در لیست زیر آورده شده است:

  • بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی سپید ویژه جراحی، داخلی، مراقبت های قلبی و نوزادان
  • بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی نیکان غرب جهت پیوند مغز استخوان و درمان بیماری ها با استفاده از سلول­های بنیادی و بیماری­های قلب و عروق
  • بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شهدای تجریش

مشکل اسکان همراهان بیمار تقریبا در تمامی قطب­های پزشکی مشاهده می­شود اما تهران بیش از همه جا با این مشکل سروکار دارد.در سال­های اخیر مکان­هایی به عنوان همراه ­سرا برای همراهان بیمار در تهران در نظر گرفته شده اما متاسفانه این مکان­ها پاسخگوی جمعیت همراه بیماران نیستند.

امروزه هنوز هم شاهد کارتن ­خوابی و چادرخوابی همراهان بیمار در کنار بیمارستا­های تهران هستیم.

اجاره منزل مبله در تهران      

sick

قطب علوم پزشکی شیراز

شیراز در کنار جاذبه­ های گردشگری از دیرباز از مراکز اصلی پزشکی و توریست درمانی کشور محسوب می­شده است.حضور دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنار حمایت­های خیرین باعث پیشرفت روزافزون این شهر در زمینه پزشکی شده است.

طرح­های عمرانی در دست ساخت در زمینه درمانی در شیراز در آینده ای نزدیک، این شهر را به قطب پزشکی خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.یکی از دغدغه ­های اصلی همراهان و خانواده بیمار در سفرهای درمانی محل اقامت است که خوشبختانه در بیمارستان­های در حال احداث شیراز این مسئله در نظر گرفته شده است.

در کنار مکان اقامت، امکانات رفاهی همچون کتابخانه، مراکز تجاری، تفریحی و …در نظر گرفته شده است.بیمارستان پیوند بوعلی سینا شامل تمامی امکانات ذکر شده است که البته فرایند تکمیل و ساخت آن هنوز ادامه دارد.این بیمارستان در شهرک صدرا شیراز احداث شده است.

اقامتگاه های شیراز

بیمارستان بوعلی شیراز
بیمارستان بوعلی شیراز

 

قطب­های پزشکی ایران از پربازدیدترین شهرهای ایران محسوب می­‌‍شوند. یکی از مهم­ترین مواردی که بایستی برای گردشگران توریستی در نظر گرفت محل اسکان آن­هاست.

همراه سراهای احداث شده پاسخگوی این گردشگران پزشکی نیستند. در صورتی که اقامتگاه‌­های مناسب برای این مسافران تامین شود آرامش خاطر آنها در سفردرمانی نیز تامین خواهد شد.خوشبختانه در سامانه ی سپنجا اقامتگاه های بسیاری موجود است.

همراهان بیمار می‌توانند حین سفر به شهرهای درمانی، اقامتگاه مورد نظر خود را از سایت سپنجا رزرو کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا