بدون دسته بندی

سپنجا چه معنایی دارد؟ علت نام گذاری + ریشه کلمه

یکی از سوالاتی که کابران و مخاطبان سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا زیاد از ما می پرسند، این است که سپنجا به چه معناست و ریشه ی آن چیست؟ قبل از پرداختن به پاسخ این سوال بهتر است بدانید که کلمه سپنجا از ترکیب دو واژه سپنج و جا تشکیل شده است. اگر شما هم مشتاق هستید که بدانید، ریشه سپنجا چیست، بهتر است تا انتهای این مقاله کوتاه با ما همراه باشید.

سپنج در فرهنگ لغت فارسی

همانطور که تا به حال متوجه شدید، سپنجا از دو واژه دیگر تشکیل شده است. اگر شما هم به دنبال معنی سپنج در فرهنگ لغت فارسی باشید، معنی آن را به عنوان خانه موقت پیدا می کنید. در واقع طبق داستان های شاهنامه و افسانه های قدیمی فارسی سرای سپنج به معنای دنیای فانی است. این واژه به این معنا بارها و بارها توسط شاعران به نام فارسی از جمله فردوسی، رودکی، سوزنی، ناصر خسرو، نظامی، اسدی و … به کار رفته است. در ادامه بیت هایی را از  این شاعران برای شما آماده کرده ایم که می توانید با خواندن آن ها لذت ببرید:

اگرصد بمانی و گر سی و پنج
ببایَدْت رفتن ز جای سپنج .
فردوسی

به آغاز گنج است و فرجام رنجسپنج
پس ازرنج رفتن ز جای سپنج .
فردوسی

که گیتی سپنج است و جاوید نیست
فری برتر از فر جمشید نیست .
فردوسی

این مطلب را هم بخوانید
مراسم گل غلتان نوزادان

با کس از خلق جهان می نزیی
آدمی وار در این جای سپنج .
سوزنی

 

چو گشت آن پریچهره بیمار غنج
ببرّید دل زین سرای سپنج .
رودکی

ترا این تن یکی خانه ٔسپنج است
مزور بل مغربل چون کباره .

ناصرخسرو

سپنج ستوران بیگانه سم
ز تاراج آن سبزه پی کرده گم .

نظامی

مبندید دل در سرای سپنج
کش انجام مرگ است و آغاز رنج .

اسدی

اما باید که اشتران و اسبان و غلامان از سپنج بازآرند. (تاریخ بیهقی )

بررسی ریشه سپنجا از جهتی دیگر

از آن طرف قضیه کارشناسانی را می بینیم که نظر متفاوتی با دیگر کارشناسان دارند و ریشه سپنج را سرای سه پنج تصور می کنند. سرای سه پنج که در کتب تاریخی می توانید در مورد آن اطلاعاتی پیدا کنید، کنایه از طبقه سوم و پنجم آفرینش افلاک است. در واقع این طبقه ها همان طبقه هایی هستند که ما انسان ها و دیگر موجودات فانی در آن زندگی می کنیم، اما بازهم همان معنای خانه موقت را دارد.

ریشه پهلوی سپنج

نظرات کارشناسان به این دو موضوع ختم نمی شود و می توان آن را به معنای ناپایدار و گذرا نیز دانست! در واقع زبان شناسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند، متوجه شده اند که ریشه پهلوی سپنج به معنای مهمانی و اقامت موقت است و هیچ ارتباط خاصی با اعداد سه و پنج ندارد و نظر دیگر کارشناسان صحیح نیست!

علت نام گذاری سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا

شاید تا به حال خودتان هم حدس زده باشید که علت نام گذاری این سامانه به این نام به خاطر وجود خانه های موقت برای اسکان و اقامت مسافران در حین سفر است. ما در سپنجا افتخار می کنیم که از یک نام اصیل و ایرانی برای این موضوع استفاده کرده ایم و خدمات مورد نیاز هموطنان خود را  برطرف می کنیم. اگر شما هم در این زمینه نظری دارید، می توانید در ادامه برای ما نظرات خود را  بنویسید، ما از خواندن نظرات شما لذت می بریم!

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز در رابطه با تاریخچه دیزی ، غذای لذیذ ایرانی

سپنجا چه کاری برایتان انجام می دهد؟

خدماتی که سامانه سپنجا به شما ارائه می دهد، دقیقا مرتبط با نامش می باشد. در واقع سپنجا سامانه ای است که امکان رزرو انواع اقامتگاه اعم از ویلا، سوئیت، خانه مبله، خانه آپارتمانی، اتاق و خانه سنتی، بومگردی و … را در سرتاسر ایران، فراهم کرده است. تنها کافی است وارد سایت شوید، مقصد مورد نظرتان را جست و جو کنید و اقدام به رزرو محل اقامت ایده آلتان کنید. ویژگی های سایت به گونه ای است تا در کوتاهترین زمان، محل ایده آلتان را پیدا کنید خیال خودتان را از بابت جا و مکان در سفر راحت کنید. منتظر چه هستید؟ کوله بار سفرتان را ببندید و همه چیز را به سپنجا بسپارید!

سایت سپنحا

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 5 میانگین: 4.2]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا