دیدنی های شیراز

لیستی از بهترین غذاهای شیرازی + عکس

10 خوراکی خوشمزه که در سفر به شیراز باید بخورید!

وقتی خاطرات سفر را مرور می‌کنی، ناخودآگاه شکم گردی‌هایش هم یادت می‌آید. مزه‌ی غذاهایی که در هر شهر تست کردی می‌تواند خاطرات لذبخشی برای شما رقم بزند. پس اینکه در هر شهر چه غذایی اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ خوراکی خوشمزه شهر شیراز را معرفی کنیم. لطفا با تیم سپنجا همراه باشید.

۱- قورمه به شیرازی | اولین در لیست غذاهای شیرازی

اگر به گوشت قرمز علاقه دارید پس مشتری پروپاقرص قرمه به می‌شوید. این غذا با گوشت چربی دار، لپه، به، آبلیمو، شکر، دارچین و زعفران درست می‌شود. قورمه به معمولا به صورت ملس سرو شده و با ذائقه همه افراد سازگار است. این عذا طرفداران زیادی دارد و باعث شده در لیست غذاهای شیرازی قرار بگیرد.

غذاهای شیرازی (7)

اگر قصد سفر به شیراز دارید می توانید اجاره سوئیت در شیراز را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

۲- شیرازی پلو | غذای خاص شیرازی‌ها

شیرازی پلو یک غذای خوشمزه است که مواد اصلی آن برنج، مرغ، زرشک، زعفران و تخم مرغ می‌باشد. ترکیب زرشک و زعفران و مرغ طعم بی نظیری به این غذا داده است. از آنجا که این غذا به‌صورت کته سرو می‌شود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

غذاهای شیرازی (5)

۳- غذای دو پیازه شیرازی

بعد از برگشت از سرکار، اگر وقت کمی دارید یا مواد غذایی کافی داخل آشپزخونه ندارید، دو پیازه شیرازی بهترین گزینه برای شماست. این خوراکی خوشمزه، هم راحت درست می‌شود و هم مواد اولیه خیلی ساده‌ای دارد.

این غذای خوشمزه با سیب زمینی، پیاز و آبلیمو درست می‌شود. اگر مسافر هستید یا دانشجو این گزینه ی جذاب را از دست ندید.

غذاهای شیرازی (9)

۴- غذای رب پلو شیراز

رب پلو از غذاهای سنتی استان فارس است. همانطور که از اسم آن پیداست، رب انار لازمه ی طبخ این غذا می‌باشد. در ترکیب این غذا از موادی مثل گوشت، کشمش، گردو، رب انار و برنج استفاده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت شاپوری شیراز، تلفیقی از معماری خاص ایرانی و اروپایی

میزان شیرینی یا ترشی این غذا را می‌توانید متناسب با ذائفه خود تنظیم کنید.

غذاهای شیرازی (3)

مقاله “لیست ۱۱ تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت” به شما کمک می‌کند با غذاهای خاص شیراز بیشتر آشنا شوید.

شیرینی‌ها و دسرها

۵- فالوده شیرازی

امکان ندارد به شیراز رفته باشید و فالوده ی خوشمزه ی شیرازی را امتحان نکرده باشید.

شاید فالوده با مواد ساده‌ای مثل نشاسته، گلاب و آب و … ساخته شده اما طرز تهیه اش قلق خاصی دارد پس پیشنهاد می کنیم این دسر خوشمزه را داخل خود شیراز میل کنید.

غذاهای شیرازی (6)

۶- حلوای دوای گرم

این حلوای خوشمزه با آرد، روغن، خرده نبات و داروی چهل گیاه درست می‌شود.

داروی چهل گیاه با ترکیب زردچوبه، خسرو دارو، فوفل و … درست می‌شود. مواد این خوراکی خوشمزه را می‌توانید از عطاری‌های شیراز تهیه کنید. از نظر طب سنتی طبع این حلوا گرم و مقوی است و خاصیت درمانی دارد.

غذاهای شیرازی (2)

۷- رنگینک

رنگینک دسر خیلی خوشمز‌ای است که بیشتر در جنوب فارس و هرمزگان تهیه می‌شود. اگر همیشه افت فشار دارید رنگینک پیشنهادی عالی است که حس ضعف شما را از بین می‌برد. مواد اصلی رنگینک خرما، آرد، روغن و گردو می‌باشد.

غذاهای شیرازی (1)

۸- ترحلوا

ترحلوا یک دسر خوشمزه است که می‌توانید آن را از قنادی‌ها و آش فروشی‌های شیراز تهیه کنید.

نشاسته گندم، شکر، زعفران، گلاب و هل برای تهیه این دسر به کار می‌رود. این دسر در ماه رمضان طرفدارن بیشتری دارد. این دسر به خاطر وجود نشاسته به افراد لاغر توصیه می‌شود.

غذاهای شیرازی (4)

۹- کلم پلو شیرازی

معروف‌ترین غذای شیراز کلم پلو با سالاد شیرازی است. اگر به خانه یک شیرازی دعوت شوید، حتما یک وعده غذای شما کلم پلو خواهد بود. اگر یک بار کلم پلو را امتحان کنید، حتما دوست دارید طرز پخت آن‌را یاد بگیرید. در ادامه، نحوه پخت این غذای خوشمزه را آموزش می‌دهیم. کلم پلو از دو قسمت تشکیل می‌شود: کلم پلو و کوفته ریزه (که شیرازی‌ها به آن قلقلی هم می‌گویند)

مواد لازم برای پخت کلم پلو شیرازی:

  • برنج یک کیلو
  • کلم کوچک خرده شده یک کیلو
  • سبزی خرد شده نیم کیلو (شوید، تره، ترخان و ریحان)
  • پیاز دو عدد
  • روغن، نمک، فلفل و آبلیمو به مقدار لازم

اگر دوست دارید کلم پلوی شما هم مثل شیرازی‌ها طعم فوق العاده ای داشته باشد، از کلم قمری معروف به کلم سر استفاده کنید. در ادامه نحوه پخت این غذای خوشمزه را یاد می‌گیریم.

این مطلب را هم بخوانید
تالاب شادگان از جاذبه های دیدنی خوزستان (راهنمای گردشگری)

غذاهای شیرازی (8)

نحوه پخت یک کلم پلوی اصیل شیرازی

برنج را خیس می‌کنیم، بعد کلم‌ها را سرخ کرده تا طلایی رنگ شوند. نمک، فلفل، ادویه و آبلیمو را هم به آن اضافه می کنید. برنج را با نصف قاشق زردچوبه روی شعله گذاشته تا به جوش بیاد. حواستان باشد که برنج نباید زیاد قوام خودش را از دست دهد. برنج را آبکشی کرده و بعد از مخلوط کردن با کلم و سبزی‌­ها روی شعله می‌گذاریم تا بعد از مدتی دم بکشد.

۱۰- کوفته ریزه مخصوص کلم پلو

مواد لازم برای کوفته ریزه:

  • گوشت چرخ شده نیم کیلو
  • پیاز رنده شده یک عدد
  • آرد نخودچی ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن، نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

گوشت، پیاز، آرد نخودچی و ادویه‌ها را با هم ورز می‌دهیم. بعد از آماده شدن کوفته ریزه، خوب سرخشان می‌کنیم. کوفته‌ها را بین پلو می‌گذاریم تا عطر و طمع هر دو با هم ترکیب شود. پس از گذشت زمان، کلم پلوی ما خوب دم کشیده و آماده‌ی سرو شدن است. این غذای اصیل نیاز به یک چاشنی خوشمزه هم دارد!!! این چاشنی خوشمزه چیزی نیست جز سالاد شیرازی

تهیه سالاد شیرازی

طرز تهیه سالاد شیرازی خیلی ساده است. این چاشنی را علاوه بر کلم پلو، می‌توانید با انواع غذاهای شیرازی میل کنید. خیار، گوجه، پیاز، نمک، آبغوره، فلفل سیاه و نعنای خشک مواد تشکیل دهنده این سالاد هستند. کافی است خیار، گوجه و پیاز را به‌صورت نگینی و خیلی ریز خرد کنید. بعد نمک، آبغوره، فلفل سیاه و نعنای خشک را به مواد اضافه کنید. کلم پلوی خوشمزه با سالاد شیرازی‌ آماده ی خوردن است.

حرف آخر

تنوع غذاهای شیرازی شاید به خاطر هنر آشپزی مردمش باشد، اما اقلیم خاص این منطقه هم بی تاثیر نبوده است.اگه خاطره خوبی از غذاهای شیرازی و خوشمزه اش دارید برای ما بنویسید. سپنجا در شیراز کلی منزل مبله و اقامتگاه دارد که می‌توانید از طریق لینک زیر یکی را انتخاب کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما در کامنت‌ها هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا