بدون دسته بندی

گویش استان گیلان

استان گیلان مانند بسیاری از استانها، دارای فرهنگ و گویش مختص خود است. گویش استان گیلان در اکثر نقاط گویش گیلکی است. در دادمه به بررسی این استان میپردازیم. اقامت در آپارتمان مبله در رشت

اقوام در استان گیلان

در گذشته تعریف دقیقی از قومیت و ملیت وجود نداشت اما همواره دو کلمه قوم و ملت در فرهنگ ما ایرانیان نقش داشته. در یک سده اخیر تعریف رسمی ارائه شد: به مجموعه تابعان یک کشور ملت گفته می‌شود. در محدوده یک کشور گروه‌های مردمی وجود دارد که از نظر فرهنگ، لهجه، زبان و محدوده زیستی متمایزند.

این گروه‌ها قوم های متفاوت را ایجاد می‌کنند.

در گذشته در استان گیلان اقوام متفاوتی زندگی میکردند که امروزه نامی از آنها باقی نمانده.

این اقوام عبارتند از :

  • گیل
  • دیلم
  • کادوس­ها
  • مادها
  • کاس­ها (کاسپین‌ها)
  • دوربیک‌ها

در زبان انگلیسی دریای خزر با نام کاسپین شناخته میشود که از قوم کاسپین برگرفته شده است.قلعه ای در حوالی کوه درفک وجود دارد که نام دوربیک بر آن نهاده شده.

از این گفته ها می توان دریافت که در این خطه بیشتر اقوام گیل حضور داشتند.

گویش مردم گیلان

گویش گیلکی شامل زبان‌های تالشی و هرزندی و گورانی و گیلکی و مازندرانی و برخی از زبان‌های تاتی و سمنانی است و  از دیدگاه تاریخی این زبان‌ها به زبان پارتی (اشکانی) وابستگی دارند.

گیلکی با زبان پارسی میانه نزدیکی دارد و یکی از زبان‌های ایرانی و یکی از شعب زبان پهلوی است که درواقع به‌عنوان زبان مادری مردم گیلان محسوب می‌گردد.

این مطلب را هم بخوانید
سقالکسار دریاچه ی زیبا و پاک
گویش استان گیلان
گویش استان گیلان

گیلکی خود به چند شاخه تقسیم می‌شود که هرچه به‌طرف شرق و جنوب استان گیلان پیش برویم گویش‌ها با یکدیگر اندکی اختلاف پیدا می‌کنند .

گویش تالشی در قسمت غرب و شمال غرب استان به‌ویژه واقع در مرز ایران و جمهوری آذربایجان ، عده‌ای به این زبان تکلم می‌کنند.

این زبان ازجمله زبان‌های شمال غربی ایران است که در زمان‌های قبل (تا حدود قرن ۱۰ هجری قمری) در سرزمین آذربایجان رایج بوده و از آن پس، جای خود را به یکی از گویش‌های ترکی داده است .

در این دیار علاوه بر زبان ملی ( فارسی ) به چندین زبان بومی با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف ازجمله گیلکی، تالشی، تاتی و ترکی.

مطالعه کنید: صومعه سرا

تکلم می‌کنند. در جنوب استان در شهرستان رودبار اقوام کرد، لر، لک، تات و گیلکو در شمال استان در شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، اقوام گیلک، تالش و آذری و در شهرستان آستارا اقوام آذری، گیلک و در سایر مناطق گیلان قوم گیلک مستقرند.

کلام آخر

سپنجا در استان گیلان ویلا، منزل و اقامتگاههای بومگردی بسیاری را برای مسافران و گردشگران علاقمند به طبیعت فراهم نموده است.

برای دیدن اقامتگاه های سپنجا در استان گیلان برروی لینک زیر کلیک نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا