دیدنی های گیلان

استان گیلان ؛ معنای واقعی طبیعت سرسبز ایران!

استان گیلان ؛ معنای واقعی طبیعت سرسبز ایران!

استان گیلان ؛ معنای واقعی طبیعت سرسبز ایران!

شمال کشور همواره یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای مردم ایران است. در میان استان ها و جاذبه های دیدنی شمال کشور، استان گیلان جزو آن دسته از سفر هایی است که هرگز تکرار نمی شود.

اگر در انتخاب مقصد گردشگری تان مردد هستید، باید بدانید که گیلان از بهترین انتخاب ها است. اگر با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه بومگردی، ویلا، سوئیت، خانه مبله و … سپنجا همراه باشید، در ادامه به برخی از دیدنی های بکر این استان اشاره می کنیم و شما را از انتخاب مسیرتان مطمئن می کنیم.

دیدنی های استان گیلان

ماسوله

حتما تا به حال نام ماسوله به گوشتان خورده است. ماسوله یکی از محبوب ترین و معروف ترین روستاهای پلکانی ایران است. ماسوله تجربه است که خواندن درباره آن کافی نیست؛ بلکه باید خودتان بازدید از آن را تجربه کنید. روستای ماسوله علاوه بر آنکه محبوبیت زیادی برای گردشگران داخلی دارد، گردشگران داخلی زیادی را نیز به خود جذب کرده است.

این روستا علاوه بر آنکه خودش همراه با معماری منحصر به فردش بسیار دیدنی می باشد، جاذبه های دیگری نیز دارد. از جمله این جاذبه ها می توان بازار ماسوله اشاره کرد. در این بازار انواع خوردنی های محلی و دست ساز مردم منطقه مانند ترشیجات، مربا و … یافت می شود.

اگر خواهان بازدید از ماسوله هستید باید بدانید که این روستا در ۶۰ کیلومتری رشت و ۳۲ کیلومتری غرب فومن قرار گرفته است.

ماسوله در استان گیلان
ماسوله در استان گیلان

دیلمان

وقتی می گوییم استان گیلان  از بهترین انتخاب ها برای مقصد گردشگری می باشد، دیلمان یکی از جاذبه هایی است که مهر تاییدی بر حرف ما می زند. از دیلمان معمولا با عنوان بهشت گیلان یافت می شود که یکی از مرتفع ترین ییلاق های این استان است. برای رسیدن به دیلمان باید از جاده ای جنگلی عبور کنید. پس از عبور از آن، با تصاویری شبیه خیال مواجه می شوید.

در دیلمان با طبیعت بکر و سرسبزی که در آن دام ها و اسب ها مشغول چرا هستند و همچنین همراه با سکوت و آرامشی تکرار نشدنی رو به رو می شوید. اگر در فصل بهار به دیلمان استان گیلان سفر می کنید، حتما از دشت شقایق هم بازدید کنید.

همچنین در بازدید از این منطقه می توانید از جاذبه های دیگری مانند آرامگاه بابا ولی، آبشار لونک، قلعه گرماور و …. دیدن کنید. اگر قصد بازدید از این منطقه بکر را دارید باید که در ۴۵ کیلومتری سیاهکل واقع شده است.

آبشار ویسادار

دیلمان در استان گیلان
دیلمان در استان گیلان

تالش

اگر به گیلان سفر می کنید، بازدید از تالش را از دست ندهید. تالش که در ۱۱۵ کیلومتری رشت واقع شده است، یکی از مهم ترین دیدنی های گیلان به شما می آید.

آن چیزی که تالش را منحصر به فرد می کند، موقعیت جغرافیایی آن است. این منطقه از یک طرف به جلگه، شهر و دریا و از طرف دیگر به جنگل ها و کوه های پوشیده شده از درخت محدود می شود.

در تالش می توانید از دیدنی هایی مانند دریاچه سراگاه، سوباتان، آبشار ورزان و … دیدن کنید و تجربه ای متفاوت را بسازید.

غذاهای محلی  گیلانی

تالش در استان گیلان
تالش در استان گیلان

جنگل گیسوم

بازدید از تالش و جنگل گیسوم را می توانید با هم انجام دهید. گیسوم که در ۱۷ کیلومتری تالش واقع شده است، یک پارک جنگلی بسیار زیبا و دیدنی است که خالی از لطف است اگر از آن بازدید نکنید.

اگر جزو افرادی هستید که به طبیعت گردی و جاذبه های طبیعی علاقه دارید، این پارک از بهترین انتخاب ها است. جنگل گیسوم که در کنار دریا قرار گرفته است، این امکان را به شما می دهد تا هم از دریا و هم از جنگل و آب و هوای بکر منطقه همزمان استفاده کنید.

برای آنکه به این پارک جنگلی بروید، مسیری آسفالتی پیش رویتان قرار دارد، اما در بخش هایی از مسیر امکان تجربه آفرود و ماشین سواری وجود دارد که طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با ساحل و جنگل گیسوم از مطلب زیر می توانید استفاده کنید:

جنگل گیسوم در استان گیلان
جنگل گیسوم در استان گیلان

آبشار لاتون

ابشار لاتون یکی دیگر از آن دیدنی هایی است که در فر به گیلان نباید آن را از دست بدهید.

این آبشار یکی از بلند ترین آبشار های ایران است که در نزدیکی آستارا واقع شده است.

راه دسترسی به آبشار لاتون هم سرشار از زیبایی می باشد.

برای رسیدن به این آبشار، باید از مسیری جنگای عبور کنید؛ مسیری که سرشار از ذرختان فندق، گردو، ازگیل و … است.

پس از عبور از آن به رودخانه و سپس کوه و تپه می رسید.

دامنه کوه اسپیناس که منشا ایجاد آبشار لاتون است، یکی از مسیر های مورد علاقه کوهنوردان است.

این آبشار زیبا در ۱۵ کیلومتری آستارا، ۱۰ کیلومتری شهر لوندویل در روستای کوته کومه قرار گرفته است.

این مطلب را هم بخوانید
طبیعت تالش و اسالم گیلان

اقامت در اقامتگاه بومگردی  در رشت

آبشار لاتون در استان گیلان
آبشار لاتون در استان گیلان

قلعه رودخان

گیلان فقط برای طبیعت دوستان نیست؛ اگر جزو افرادی هستید که به جاذبه های تاریخی و باستانی علاقه دارید باید بدانید که گیلان باز هم برای شما دیدنی دارد. قلعه تاریخی رودخان که در نزدیکی فومن واقع شده است، فرصت بازدید از یک تثر تاریخی بسیار زیبا در دل طبیعت را به شما می دهد.

این مکانف بزرگترین قلعه آجری ایران است که دارای مسیری با بیش از هزار پله است. در پایین قلعه غذاهای محلی و صنایع دستی محلی به فروش می رسد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید قلعه رود خان گیلان با نام های دیگری مانند قلعه هزار پله، قلعه حسامی و قلعه سگسال شناخته می شود.

قلعه رودخان در استان گیلان
قلعه رودخان در استان گیلان

سوباتان

آیا تا به حال نام این جاذبه به گوشتان خورده است؟ سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی گیلان است. سوباتان که در نزدیکی لیسار تالش قرار گرفته است، نوعی مرز بین جنگل های تالش و دشت های اردبیل ایجاد کرده است. در این منطقه باران زیادی می بارد و شاید یکی از دلایل نام گذاری آن، همین موضوع باشد.

سوباتان به معنی ریزش آب است و به تعبیر دیگری می توان محل رویش گلپر معنی کرد. علاوه بر اینکه خود این منطقه با زیبایی هایش جاذبه به حساب می آید ، دارای دیدنی های دیگری نیز می باشد. از جمله این دیدنی های می توان به آبشار ماهار، گودال سنگی، دشت شقایق، دره های سرسبز و … اشاره کرد.

جنگل نقله بر

طبیعت منحصر به فرد استان گیلان همیشه زبان زد بوده است و در بین مردم جرو محبوب ترین ها به شمار می آید. در این استان جنگل ها و آبشار های بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارا می باشند.

جنگل نقله بر از چشم گردشگران به دور مانده است و معمولا کمتر افرادی هستند که آن را بشناسند؛ اما در مقابل این شناخت کم دارای طبیعت بی نظیری می باشد که توصیه می کنیم حتما در سفر به استان گیلان از آن بازدید کنید.

این جنگل در مجاورت روستایی با همین نام واقع شده است. اگر بازدید از جنگل نقله بر انتخاب شما است، می توانید از جاذبه های دیگری مانند مناظر قله درفک، رودخانه سپید رودف شالیزار های برنج و … هم دیدن کنید. این جنگل در ۴۵ کیلومتری جاده رشت به سمت قزوین واقع شده است.

اقامت در بومگردی سنتی در رشت

جنگل نقله بر در استان گیلان
جنگل نقله بر در استان گیلان

تالاب انزلی

به احتما زیاد نام تالاب انزلی به گوشتان خورده است. بندر انزلی همراه با تالاب زیبایش یکی دیگر از محبوب ها در نزد گردشگران است. تالاب انزلی از زیباترین تالاب های ایران به شمار می اید که دارای تنوع زیستی بسیار بالایی می باشد. آن چیزی که تصویر بسیار زیبایی از این تالاب خلق کرده است، وجود نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله های دریایی در آن است.

قایق سواری در تالاب انزلی تجربه ای است که هرگز آن را از یاد نخواهید برد. لاله ها دریای از آخر ماه حرداد سر از آب بیرون می آورند و منظره ای خارق العاده را ایجاد می کنند. از این رو یکی از بهترین زمان های سفر به این منطقه، بعد از خرداد ماه است.

در این تالاب انواع ماهی ها و بر روی آن انواع پرندگان مهاجر در حال پرواز در آن وجود دارند. علاوه بر قایق سواری امکان جت اسکی در این منطقه وجود دارد که جاذبه ای قوی در بندر انزلی و استان گیلان به شمار می آید.

تالاب انزلی در استان گیلان
تالاب انزلی در استان گیلان

جنگل های گیلان

گیلان مقصد امروز سپنجاست. استانی که با شنیدن نامش یاد میرزا کوچک خان جنگلی در ذهن مردم تداعی میشود.وقتی صحبت از گیلان میشود ناخود آگاه طبیعت زیبا و سرسبزی شمال کشور در ذهن نقش میبندد. باران و رنگین کمان و شالی زارها بوی زندگی میدهد.

لباسای رنگارنگ زنان گیلانی دنیایی عجیب و رویایی را پیش روی بیننده قرار میدهد. دلگیر که میشوی جنگل ها و مراتع سرسبز پیش رو دارید که ساعتها پیاده روی کنید و ذهن و جان را از دغدغه آزاد کنید. استان گیلان نگین سبزی است در جوار خزر فیروزه ای که میزبان گردشگران داخلی و خارجی در سرتاسر سال است.

اقامت در کلبه سنتی در رشت

پیشینه نام گیلان

برخی محققان معتقدند که قومی به نام گلای در این سرزمین سکونت داشتند سپس به صورت گیل در آمده و با اضافه شدن ان نام گیلان را به خود گرفته است. ان در اینجا پسوند مکان است و معنای گیلان مکان گیل ها می شود.

عده ای دیگر نام گیلان را از ریشه ی گِل و به معنای سرزمین باتلاقی و گل آلود می دانند. در نوشته های الکساندر خودزکو چنین آمده است:

نام این ایالت که ساکنانش گاهى آن را گیل و زمانى گیلان و گاهى گیلانات مى ‏نامند در واقع معرف سرزمینى باتلاقى است. در واقع این بخش از کرانه‏ هاى دریاى خزر، زمین از سایر نواحى پست ‏تر است.

تعداد بى شمارى رودهاى سیلابى که از شکاف کوه‏هاى خزر سرچشمه مى‏ گیرند، این سرزمین را که شیب ناچیز آن مانع از تخلیه سریع آب است، مشروب ساخته و فضاى آن را مدام از رطوبت آکنده می ‏دارند.

دریای گیلان
دریای گیلان

موقعیت جغرافیایی استان گیلان

استان گیلان از استان های شمالی ایران و به مرکزیت شهر رشت است. این استان از سمت شمال با دریای خزر همسایه است. شهر آستارا با کشور آذربایجان مرز مشترک دارد.

این مطلب را هم بخوانید
کشتی یونانی کیش و تمامی روایت‌های رمزآلود و باورنکردنی (Greek Ship)

در قسمت شرقی با استان مازندران و از غرب با اردبیل حدود خود را حفظ کرده است. در قسمت جنوبی نیز با استان های زنجان و قزوین همسایه است.

طبیعت تالش اسالم

مساحت استان گیلان ۱۴۰۴۴ کیلومتر مربع است و به ۱۶ شهرستان تقسیم شده است. این ۱۶ شهر عبارتند از: آستارا،آستانه‌اشرفیه، املش، بندر انزلی، تالش، سیاهکل،شفت،رشت،رودبار،رودسر، رضوانشهر،صومعه‌سرا،فومن،لاهیجان،لنگرود، ماسال

تاریخ استان گیلان

در اوستا گیلان به نام وارنا نامگزاری شده است. در طول تاریخ این خطه میزبان اقوام مختلفی بوده که معروفترین آنها گیل و دیلم بوده اند.

یونانی ها این منطقه را کادوسیان مینامند و بر این باورند که قبل از ورود آریایی ها اقوام بومی ایرانی در این منطقه زندگی میکردند به نام کادوسیان.

کادوسیان
کادوسیان

بنا به گفته دیاکوئوف روسی قریب به سه هزار سال پیش، سرزمین‌های پر جنگل کاسپیان کادوسیان و گیلان (گیل‌ها) در شمال خاک ماد قرار داشته است.

گیل‌ها به‌تدریج با کادوسی‌ها به‌صورت تیره واحدی درآمدند. گیل‌ها در دوره حکومت مادها نیز کاملاً مستقل بودند؛ کورش هخامنشی با کمک گیل‌ها دولت ماد را منقرض کرد.

گیلان در اواخر دوره قاجاریه، به دروازه اروپا مشهور شد و در نهضت مشروطه نیز گیلانیان نقش مهمی در به ثمر  رساندن انقلاب داشتند. گیلک ها در پیروزی انقلاب مشروطه نقش پررنگی داشتند.

در سال ۱۲۸۷ هجری قمری تهران را فتح کردند. نهضت میرزا کوچک خان جنگلی نیز از جمله افتخارات مردم این سرزمین سبز است.

آب و هوا و اقلیم استان گیلان

کل این استان مرطوب و سرسبز است. بادهای وارد شده بر این استان با عبور از سطح دریای خزر مرطوب شده و با رسیدن به ارتفاعات البرز ناچار به بارش میشود. متوسط بارندگی این استان در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر متغیر است.

در منطقه رودبار و منجیل آب و هوای مدیترانه ای را شاهدیم. علت این اقلیم نیز وزش بادهای شدید شمالی منجیل است. در اوایل بهار هنوز سرمای زمستان در این استان حس میشود و بارندگی کماکان شدت دارد.

از اواخر اردیبهشت بارندگی کم و رطوبت هوا افزایش میابد.

بارندگی بهار گیلان
بارندگی بهار گیلان

در تابستان نیز هوای شرجی بر منطقه غالب است. در پاییز میزان بارندگی در این استان به اوج خود میرسد. در فصل زمستان بارش ها به صورت برف ادامه دارد و سرسبزی منطقه را به سپیدی تبدیل میکند.

گردنه حیران
گردنه حیران

شهرستان های استان گیلان

همان طور که گفته شد این استان از ۱۶ شهرستان تشکیل شده است.

  • شهرستان آستارا
  • شهرستان آستانه اشرفیه
  • شهرستان املش
  • شهرستان انزلی
  • شهرستان تالش
  • شهرستان رشت
  • شهرستان رضوانشهر
  • شهرستان رودبار
  • شهرستان رودسر
  • شهرستان سیاهکل
  • شهرستان شفت
  • شهرستان صومعه‌سرا
  • شهرستان فومن
  • شهرستان لاهیجان
  • شهرستان لنگرود
  • شهرستان ماسال
  • شهرستان خشکبیجار

مهمترین شهرهای  این استان رشت، بندر انزلی و لاهیجان است.

جاذبه های گردشگری استان گیلان

  • سواحل خشکبیجار
  • ساحل رامدشت
  • آبشار لاتون
  • آبشار لونک
  • اسپیه مزگت
  • باغ محتشم
  • بام سبز
  • بقعه شیخ زاهد گیلانی
  • پل انزلی
  • پل غازیان
  • تپه مارلیک
  • خلشکوه
  • خلوپشت
  • روستای داماش
  • شیطان‌کوه
  • فومن
  • قلعه بندبن
  • قلعه رودخان
  • کاخ میان‌پشته
  • ماکلوان
  • گردنه حیران
  • ماسوله
  • مرداب انزلی
  • مرداب جکتاج خشکبیجار
  • مناره انزلی
  • موج‌شکن انزلی
  • موج‌شکن غازیان
  • موزه رشت
  • موزه میراث روستایی گیلان
  • بام سبز لاهیجان
  • تله کابین حیران
  • تله کابین لاهیجان
  • جوکندان
  • مریان
  • گیسوم
  • قروق

اقامت در استان گیلان

گیلان استنی است که در جای جایش زیبایی های طبیعی وجود دارد. به همین سبب است که به یکی از بهترین و محبوب ترین مقاصد گردشگری در بین مردم تبدیل شده است.

گیلان در واقع آن استانی است که برای یک بار هم که شده باید از تمامی دیدنی هایش بازدید کنیم، تا لذت واقعی یک سفر تمام و کمال را بچشیم! بدین منظور برای بازدید از جاهای دیدنی گیلان، نیاز به اقامت در شهرها و روستاهای مختلف آن داریم.

اگر حتی کوچکترین دغدغه ای درباره محل اقامت در ذهنتان دارید، آن را به کلی دور بریزید. سپنجا به همین علت به وجود آمده است تا در کوتاهترین زمان، با مقرون به صرفه ترین قیمت ها، مکان اقامتی ایده آلتان را به شما هدیه بدهد.

برای این منظور تنها کافی است وارد سایت سپنجا شوید، شهر یا روستای مورد نظرتان را جست و جو کنید و لیست اقامتگاه ها را مشاهده کنید.

اگر شهری را انتخاب کردید که تنوع بالایی از اقامتگاه های مختلف داشت، می توانید آنها را براساس قیمت، تعداد اتاق، نوع اقامتگاه و … در دسته های مختلف مشاهده کنید و محل مورد نیازتان را به راحتی پیدا کنید.

در نظر داشته باشید، برای رزرو سوئیت در هر کجای ایران، پشتیبانی سپنجا همراه شما است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید.

اکنون که مقصد گردشگری مان استان گیلان است، می توانید از لینک های زیر برای رزرو سوئیت در شهرهای مختلف این استان استفاده کنید:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا