دیدنی های کرمانشاه

سفر به کرمانشاه ؛ هر آن چیزی که قبل از رفتن باید بدانید

سفر به کرمانشاه ؛ هر آن چیزی که قبل از رفتن باید بدانید

کرمانشاه مهد تمدن و نگین گردشگری ایران است.بزرگترین استان کردنشین ایران که از دل داستان های تاریخی و افسانه های عاشقانه و زیبا بر می آید.

اگر علاقه بسیاری به تاریخ کشور عزیزمان ایران را دارید با ورود به این استان لذت تماشای بخش مهمی از تاریخ ایران و زیبایی های آن نصیب شما می شود.برای گشت و گذار در کرمانشاه به یک روز بسنده نکنید و حداقل یک هفته را برای سفر به این استان تاریخی در نظر بگیرید.

کرمانشاه 2
شهر کرمانشاه

محال است ایرانی باشید و نام کرمانشاه تا کنون به گوشتان نخورده باشد. کرمانشاه از دیدنی ترین شهر های ایران است، و یکی از قطب های مهم گردشگری کشورمان به حساب می آید. شهری که با دیدنی های فوق العاده اش، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

کرمانشاه با آب و هوای خوبی دارد، یکی از بهترین مقاصد برای سفر های نوروزی است. همان طور که می دانید، زلزله ای هولناک، در چند وقت گذشته اطراف این شهر را به لرزه در آورد؛ اما بیشترین خسارت به مناطقی مثل سر پل ذهاب و ازگله وارد شد. این زلزله در کرمانشاه، تبدیل به دلخراش ترین بلای طبیعی در ایران شد.

در هر حال خسارت زیادی به شهر کرمانشاه وارد نشد و این شهر هنوز هم با مردمان خونگرم پذیرای گردشگرا عزیز است. با سپنجا همراه باشید، تا با هم سفرنامه کرمانشاه را مرور کنیم:

تاریخچه کرمانشاه

کرمانشاه برای اولین بار در زمان هخامنشیان شهر شد که در آن زمان کامبادن نام داشته است، این را هم بگوییم که این استان در طول سالیان گذشته نام های مختلفی را به خود گرفته است.کرمانشاه قدمتی به درازای تمدن این شهر دارد و در تمام طول تاریخش شهر نبوده.

کرمانشاه هویت اصلی خود را از دوران قاجار گرفته است و علت آن هم فراموشی کرمانشاه پس از اسلام و رونق آن در این دوران بوده است.اوج تاریخ کرمانشاه در دوران ساسانیان بوده است، زمانی که شاهان ساسانی در طول صدها سال از کرمانشاه به عنوان پایتخت دوم و تفریحی خود استفاده می کرده اند.

کرمانشاه
تاریخچه کرمانشاه

وجود آثار باستانی بسیار که در این استان وجود دارد اکثرا از دوران پرشکوه ساسانیان است و همین نشان از اهمیت کرمانشاه در قدیم است.قدمت باستانی این شهر، بسیار در خلق‌ وخو، زبان و آداب و رسوم کرمانشاهیان تاثیر نهاده و مردم بدان می‌بالند.

سفر به کرمانشاه و کردستان

در ابتدای سفر به کرمانشاه، مهم ترین مسئله ای که باید از آن آگاه باشید، موقعیت جغرافیایی کرمانشاه است.

ممکن است ساکن شهر هایی باشید که از کرمانشاه دور باشند و در انتخاب این شهر به عنوان مقصد گردشگری تان کمی شک و تردید داشته باشید؛ اما باید بدانید کرمانشاه یکی از زیباترین های ایران است که دیدنی ها و جاذبه های ارزشمندی را در خود جای داده است. خالی از لطف است اگر از آن بازدید نکنید.

کرمانشاه نقشه
نقشه کرمانشاه

مرکز استان کرمانشاه شهر کرمانشاه که نهمین شهر پر جمعیت ایران است و جمعیتی برابر با ۹۴۰ هزار نفر برابر با آخرین سرشماری ۱۳۹۵ دارد.استان کرمانشاه هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می رود.

از همسایگان استان کرمانشاه می توان از شمال به استان کردستان، از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان لرستان و ایلام و از شرق هم با استان همدان اشاره کرد.براساس آماری که از سال ۱۳۹۰ در دست است می توان گفت که کرمانشاه از ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۱ بخش و ۸۴ دهستان تشکیل شده است.

کرمانشاه از مهمترین شهرهای غرب ایران است و از نظر جغرافیایی، رشته کوه زاگرس این سرزمین را از همسایه های خود جدا کرده است.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

کرمانشاه از لحاظ  آب و هوایی تنوع زیادی دارد، بطوریکه در یک زمان هر چهار فصل را دارد.در قصر شیرین آب و هوایی گرم دارد، سقز و پاوه دارای آب و هوای سرد و کرمانشاه و اسلام آباد نیز دارای آب و هوای معتدل هستند.آب و هوای شهر کرمانشاه بسیار تحت تاثیر کوه های زاگرس قرار دارد و آب و هوای آن مدیترانه ای طبقه بندی می شود.

این شهر زمستان های بسیار سردی دارد طوریکه استخوان ها یخ می زنند و در پاییز و بهار معمولا بارش باران را تجربه می کند.بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه با توجه به شرایط گفته شده اوایل خرداد و تابستان است.

زمان سفر به کرمانشاه

اگر در انتخاب مقصدتان مطمئن هستید، به شما پیشنهاد می کنیم از اوایل خرداد تا اوایل شهریور برنامه سفرتان به کرمانشاه را بچینید؛ چرا که این موقع، بهترین زمان سفر به کرمانشاه است.

اگر هم می خواهید در فصل سرد سال و در زمستان از این شهر زیبا، دیدن کنید به علت سرمای زیاد آن پیشنهاد می کنیم تمامی امکانات لازم برای رویایی با سرمای هوا را حتما به همراه داشته باشید. در هر زمانی که به کرمانشاه سفر کنید،تضمین می کنیم یکی از بهترین تجربه های عمرتان باشد.

مسیر های رفتن به کرمانشاه

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که حتما در سرتان است، آن است که مسیر های رفتن به کرمانشاه چگونه است؟ خوشبختانه برای سفر به کرمانشاه تنها یک مسیر پیش رو ندارید، بلکه ما دو راه بسیار خوب برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می کنیم.

یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر به کرمانشاه، انتخاب تهران به عنوان مبدا اولیه است. پیشنهاد می کنیم، ایتدا از تهران به ساوه بروید، و پس از عبور ازشهر هایی مانند همدان و کنگاور به کرمانشاه می رسید. مزیت این مسیر نسبت به مسیر های دیگر، آن است که همدان در سر راهتان قرار دارد و می توانید از آن هم بازدید کنید.

این مطلب را هم بخوانید
اگر از بام قشم بازدید نمی کنید، به آنجا هم سفر نکنید!

همدان به خودی خود، شهری است با دنیایی از زیبایی ها و جاذبه های تماشایی! پس می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. همچنین در این مسیر می توانید از معبد آناهیتا که بسیار محبوب است، دیدن کنید.

کرمانشاه 3
کرمانشاه

پیشنخاد دوم ما به شما، انتخاب مسیر دیگری از تهران است. از تهران ابتدا به قم، سپس به ترتیب از شهر های قم، اراک، ملایر، نهاوند عبور میکنید و در نهایت به مقصد یعنی کرمانشاه می رسید. در این مسیر هم با شهر هایی رو به رو می شوید که جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارند که می توانید از آنها بازدید کنید.

اما شاید بازدید از تمامی شهر هایی که بر سر راهتان قرار دارد، کمی شمارا خسته بکند؛ از این رو پیشنهاد اول شاید انتخاب بهتری باشد.

زبان و دین مردم کرمانشاه

در کرمانشاه برخی از بزرگترین اقوام و ایلات و طوایفی نظیر ایل زنگنه، ایل کلهر، ایل سنجابی، ایل قلخانی و ایلات لک زندگی می کنند.رایج ترین زبان مردم کرمانشاه کردی (کردی کلهری) و بعد از آن زبان فارسی کرمانشاهی (اختلاطی از کردی کلهر با زبان فارسی) و زبان لکی است.

البته زبان کردی که مردم کرمانشاه در این شهر و استان استفاده می کنند، از نظر گویش بسیار متنوع است و از پراستفاده ترین آنها می توان به گویش کردی کلهری، گویش کردی اورامی، گویش کردی سورانی اشاره کرد.در کنار این دو زبان و چندین گویش، زبان های ارمنی، ترکی، عربی و لری توسط اقوام دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

اکثر مردم کرمانشاه مسلمان سنی و شیعه مذهب هستند.تعداد بسیار محدودی از مردم این استان پیرو دین های زرتشتی، یهودی و مسیحی هستند.

زبان و دین

غذاهای محلی کرمانشاه

معمولا وقتی سخن از کرمانشاه می شود، ذهن ها به سمت جاذبه های دیدنی آن مانند طاق بستان و کتیبه بی ستون می رود؛ غافل از اینکه این شهر غذاهایی بسیار لذیذ و محلی دارد که به علت خوشمزگی زیاد آنها، می توان آن را یکی از جاذبه های خاص کرمانشاه در نظر گرفت.

غذا نشان دهنده آداب و رسوم هر منطقه است و کرمانشاه هم از این موضوع مستثنی نیست.یکی از جذابیت های مشهود کرمانشاه تنوع غذایی و طعم خوشمزه غذای آن است.با ما همراه باشید تا تعدادی از این خوشمزه ها را معرفی کنیم.

خورشت خلال

یکی از معروف ترین غذاهای کرمانشاه که به گوش همه آشناست، خورشت خلال کرمانشاه است.این غذا با موادی مانند گوشت گوساله، روغن و پیاز، زعفران، خلال بادام، لیمو عمانی و زرشک سیاه پخته می شود.

خورشت خلال

دنده کباب کرمانشاه

بعد از خورشت خلال، دنده کباب در کرمانشاه محبوبیت ویژه ای دارد.این غذا از پیاز و سیر له شده، دنده گوسفندی، فلفل سیاه، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، سماق و فلفل سیاه درست می شود.

دنده کباب

دست پیچ کرمانشاه

یکی دیگر از غذاهای سنتی و محبوب در این خطه کرد نشین دست پیچ است.دست پیچ غذایی از ترکیب گوشت چرخ کرده، برگ قیسی، کشمش، گردوی خرد شده، رب و پیاز تهیه می شود.از دیگر غذاهای کرمانشاه می توان به آش دوینه یا ترخینه، کاک تخم مرغی، سیب پلو، جرگ وبز، پرشت، چنگال، زو و کره، شلمین، نان خانقی یا نان خرمایی و نان شکری اشاره کرد.

دست پیج

سوغاتی کرمانشاه

با شروع سفر خود نمی توان دست خالی به شهر خود بازگشت و باید یادبود و یا سوغاتی هایی از آن سفر خرید.این خطه کرد نشین علاوه بر شیرینی های محلی خود سوغاتی و صنایع دستی ویژه ای هم دارد که باید خرید.از جمله سوغاتی های کرمانشاه که بسیار معروف است روغن کرمانشاهی است که محبوبیت ویژه ای در بین ایرانیان دارد.

روغن کرمانشاه

سرزمین کرمانشاه سرزمین نوا و موسیقی و آهنگ است و تعجبی ندارد که آلات موسیقی بسیاری مانند تار، دف، تنبور، سه تار، و دیوان نیز در آن بفروش میرسد.بهترین فرصت است که یک ساز برای خود با قیمت خوب خرید کرد و شروع به یادگیری آن نوا کرد.گیوه، جاجیم و گلیم هم در این استان محبوبیت ویژه و خاصی دارد و توسط استادان خبره بافته می شوند.

گلیم

سوغاتی

گیوه

پوشش لباس مردم کرمانشاه

لباس سنتی مردم کرمانشاه کردی بوده که امروزه به ندرت کسی آن را در خیابان ها میپوشد.مردم کرمانشاه بیشتر لباس محلی و کردی خود را در مراسم شادی و عروسی به تن می کنند.لباس زن ها و مردهای کردستان شامل تن پوش، روسری و کفش است.

لباس

اقامت در کرمانشاه

کرمانشاه، با توجه به داشن جاذبه های زیاد، شما را حداقل چندین روز در خود نگه می دارد. از این رو مسئله ای که با آن رو به رو هستید، بحث اقامت در کرمانشاه است. برای اقامت در کرمانشاه، انتخاب های بسیار متنوعی پیش رویتان قرار دارد.

به عنوان مثال برای اقامت در کرمانشاه، هتل ها، خانه های سنتی، اقامتگاه های بومگردی، منزل مبله و … می تواند انتخاب شما باشد.

نگران اقامت در سفرتان نباشید. سپنجا، با فراهم کردن بیش از ۵۰۰۰ اقامتگاه در سراسر ایران، مسافران را از گشت و گذار در شهر برای پیدا کردن اقامتگاه بی نیاز کرده است.

تنها کافی است اجاره سوئیت در کرمانشاه را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه ها به همراه عکس برای شما نشان داده شود.

 

اقامت کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از پرجاذبه ترین شهرهای ایران از لحاظ تاریخی و طبیعی است.جایی که هر وقت نام آن به گوش می رسد ما را به یاد بیستون شیرین و فرهاد می اندازد.

اگر قصد سفر به این استان را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که علاوه بر رفتن به مناطق تاریخی و باستانی سری هم به مراکز تفریحی آنجا بزنید تا سفرتان طعم شور و هیجان به خود بگیرد و خاطرات بیشتری در ذهنتان باقی بماند.

مسجد شافعی ها

یکی از زیباترین مساجد اهل تسنن است که در ردیف بازار کرمانشاه قرار گرفته است.معماری این مسجد در گذر زمان به یکی از اصیل ترین و زیباترین معماری های ایران بدل شده است.

این مطلب را هم بخوانید
غار قوری قلعه کرمانشاه را بشناسید

ستون های بلند این مسجد، گچ بری های متفاوت و صحن های بزرگ و یک دست بنایی شگفت انگیز و فوق العاده را ساخته اند که امروزه به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه شناخته شده است.

مسجد شافعی

مسجد شافعی

مسجد شافعی

طاق بستان

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه که به ثبت جهانی رسیده است همین طاق بستان است.در این طاق می توان مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته هایی را مشاهده کرد که از دوران ساسانیان به جا مانده است.این طاق در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ارزش هنری و تاریخی بسیار بالایی برای ایرانیان دارد.

 

طاق بستان

یکی از عواملی که سبب شده است، طاق بستان به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در کرمانشاه تبدیل شود؛ آن است که در این مکان علاوه بر خود بنای طاق بستان، کوه و چشمه هم وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

معبد آناهیتا

این بنای سنگی از بزرگترین معبدهای ایران است که در شهر کنگاور در کرمانشاه واقع شده است.آناهیتا در زمان های قدیم به عنوان نمادی از فرشته و نگهبان آب شناخته شده است و ارزش بسیار بالایی دارد.برای ساخت معبد آناهیتا از شیوه سکوسازی بهره برده اند که معبد پرستشگاهی قدیمی به شما می رود و قدمتی برابر با دوره اشکانیان و ساسانیان دارد.

معبداناهیتا

غارقوری قلعه

این بنا از جاذبه های طبیعی کرمانشاه به شمار می رود.غار قوری قلعه در فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر کرمانشاه قرار گرفته است و در دامنه رشته کوه شاهو قرار دارد.این غار ۵۰۰ متر طول دارد و از دو تالار و دالان به هم مرتبط تشکیل شده است.قدمت این غار به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین شناسی می رسد.

از اشیایی که از این قار به دست رسیده است، نشان می دهد که این غار در اواخر دوران ساسانیان ساخته شده است.این نقطه از کرمانشاه مکان خوبی برای گذراندن یک ساعت در خنکای طبیعت است.

غار

بیستون

مجموعه ای تاریخی که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه بنا شده است.بیستون صدها سال است که به نام مردی عاشق به ثبت رسیده است.این مجموعه حدود ۱۶۰۰ هکتار وسعت دارد.مجموعه تاریخی بیستون شامل بخش های مختلف تاریخی است و هرکدام از این بخش ها متعلق به دوره تاریخی مختلف است.

این مجوعه در زمان های گذشته محل زندگی انسان ها و پادشاهان بوده است و در طول تاریخ به این مجموعه توجه ویژه ای می شده است.

بیستون

گوردخمه های کرمانشاه

گوردخمه را می‌توان نوعی معماری دانست، محلی که برای جلوگیری از آسیب دیدن گورستان‌ها در دل کوه احداث می‌شد و جایی برای خاکسپاری بود.گوردخمه‌ها بیشتر در شهرهایی با قدمت زیاد دیده می‌شود.کرمانشاه یکی از این شهرهاست.سه گوردخمه به نام های اسحاق وند، صحنه و دکان داوود در این استان قرار دارند.

گوردخمه

گوردخمه

تکیه معاون الملک

تکیه ای با رنگ های رنگارنگ که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.این تکیه روایتگر پیوند هنر و معنویت است.تکیه معاون الملک در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی ساخته شد.این تکیه سونوشت تاریخی چندان خوشایندی ندارد و در جریان اعتراضات مشروطه به آتش کشیده شد.

کاشی کاری های این تکیه یادآور بخش هایی از شاهنامه است و در بخش های دیگر این تکیه تصاویری از جنگ های پیامبر و امام علی(ع) را به تصویر می کشد.

گچ بری استفاده شده در این بنا و استفاده از شیشه های رنگی و چارچوب چوبی، این بنا را به رنگین کمانی از هنر ایرانی تبدیل کرده است.

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی در قسمت کهن شهر کرمانشاه در منطقه فیض آباد قرار گرفته است. این تکیه که از بناهای ساخته شده در زمان قاجار است، آیینه کاری بسیار خاص و منحصر به فردی دارد که در میان انواع دیگر خود در شهر کرمانشاه زبان زد است. در بخش غربی حیاط تکیه با تالاری بسیار زیبا و آیینه کاری شده رو به رو می شوید که به آن جسینیه می گویند.

پارک کوهستان

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به طبیعت گردی علاقه دارید، پارک کوهستان در کرمانشاه می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد. این پارک در شمال کرمانشاه و در نزدیکی طاق بستان قرار گرفته است.

 

می توانید  یک  روز از سفرتان را به بازدید از طاق بستان و پارک کوهستان باهم اختصاص دهید. از پارک کوهستان با عنوان بام کرمانشاه یاد می شود و در آن می توانید شهر را در زیر پایتان ببینید.

 

سراب صحنه

سراب صحنه در کرمانشاه، همیشه یکی از جاذبه های مورد توجه گردشگران بوده است. این جاذبه در قسمت شمال شهر صحنه قرار گرفته است و یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق است. در سراب صحنه با آبشار های زیبا، طبیعت بکر، آب و هوای فوق العاده و … رو به رو می شوید.

 

غار پراو

غار پراو، غاری است که در کوه پرراو واقع شده است. این کوه در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه در ما بین کوه های طاق بستان و بیستون قرار دارد.

جالب است بدانید که این غار، ۴۰ سال پیش کشف شده است. در همان زمان، غار پراو بزرگترین غار عمودی دنیا بوده است؛ از این رو به آن اورست غار های نیز می گویند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این غاد، دهانه آن است که سه هزار متر از سطح دریا فاصله دارد. ارتفاعی که بالاترین نوع خود در بین غار های دنیا است.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا